In mijn vorige blog schreef ik over voeding. 

 
Gezonde voeding bestaat niet, slechte voeding wel
 

We spreken daarom over voeding en slechte voeding.

Ik schreef dat het goed is veel te variëren met onze voeding, om alle macro- en micronutriënten in de juiste verhouding binnen te krijgen en dat we naar ons lichaam leren luisteren.  

 

Wat zijn macro- en micronutriënten?

Macronutriënten zijn de koolhydraten, eiwitten en de vetten. 

Micronutriënten zijn onze vitaminen en mineralen. 

Hierbij geef ik een korte samenvatting:

Koolhydraten

Koolhydraten verdelen we in snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten (geraffineerde witmeelproducten, alle zoetwaren, fruitsap zonder vezel) zoals de consumptie de laatste 50 jaar geworden is, laat o.a. de bloedglucose spiegel te veel stijgen hetgeen consequenties heeft op de lange duur. Langzame koolhydraten hebben we nodig en dat zijn veel groenten, volle granen, lokaal fruit, peulvruchten, zaden, pitten, noten.

Eiwitten

Eiwitten hebben we nodig voor alle systemen in ons lichaam zoals spieren, botten, huid, zenuwen, opbouw van de cellen, DNA. Ons lichaam is opgebouwd uit aminozuren en dat zijn de bouwsteentjes van die eiwitten. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Beide hebben we nodig.

 

Vetten

Vetten hebben wij op vitale plaatsen in ons lichaam nodig. Onze hersenen bestaan voor 60% uit vetten. Al onze miljarden celwanden zijn opgebouwd uit vetten. Ons hart gebruikt vet als brandstof. De meeste van onze hormonen worden opgebouwd uit cholesterol. Het is dus zaak om voldoende volwaardige - verzadigde zowel als onverzadigde vetten - te eten

Vitaminen en mineralen

Vitaminen en mineralen krijgen we normaliter binnen via macro nutriënten, ongeraffineerd, puur en zo mogelijk biologisch. Maar in veel gevallen zoals tijdens en na ziekte, bij zwakte en vermoeidheid, chronische aandoeningen, darmproblemen, bij het ouder  worden en ter preventie kunnen we extra suppletie gebruiken, ter versterking van ons lichaam. 

 

 

Waarom gevarieerd eten en waarom geen streng dieet volgen?

Gevarieerd eten betekent dat je alle benodigde vitaminen en mineralen die in de voeding zit opneemt.

Eenzijdige voeding veroorzaakt een onbalans niet alleen in vitaminen en mineralen maar kan een toxische belasting teweeg brengen.

Een streng dieet volgen betekent meestal een van de macronutriënten bijna of helemaal uitschakelen, hetgeen tot gezondheidsproblemen kan leiden.

 

Uitzonderingen? 

In geval van ziekte, bij allergieën en enkele andere (chronische) problemen, afhankelijk van de situatie, zal een dieet – al dan niet tijdelijk – noodzakelijk zijn.

 

Supplementen en supplementen

Ze bestaan in alle vormen en prijsklassen. Er zijn synthetische en natuurlijke supplementen. Er zijn goedkope en dure supplementen. Er zijn goed opneembare en slecht opneembare supplementen. Een goed advies hierin kan van groot belang zijn.